in

SEO voor WordPress-sites: Tips en trucs

Zoekmachineoptimalisatie, meestal SEO (Search Engine Optimization) genoemd, is erg belangrijk. Het zorgt ervoor dat je site beter vindbaar is via zoekmachines. In dit artikel kijken we naar de mogelijkheden qua SEO voor WordPress-sites. Hoe pak je dit aan?

Stel dat iemand bij Google zoekt naar bepaalde woorden die jij ook in een artikel hebt gebruikt. Idealiter verschijnt jouw site dan hoog in de zoekresultaten, bij voorkeur op de eerste pagina. Er zijn immers maar weinig bezoekers die alle pagina’s met zoekresultaten doorbladeren om bij jouw site te komen. Je zult dus creatief moeten zijn met zoekwoorden, want het liefst kom je bij de eerste drie resultaten te staan.

Er is overigens geen gouden regel voor een goede ranking in zoekmachines. Er zijn uiteenlopende meningen over wat wel en niet werkt. Het speelveld verandert bovendien voortdurend, omdat Google de algoritmes alsmaar bijstelt. Een belangrijke basis is goede content die inhoudelijk wat toevoegt. Een bezoeker heb je dan al voor je gewonnen.

Daarnaast moet je zorgen dat de content niet alleen voor mensen, maar ook voor zoekmachines begrijpelijk is door nuttige titels, koppen en beschrijvingen te gebruiken. Hier helpt een seo-plug-in bij, waarover straks meer. Al die informatie moet ook nog met de juiste html-tags zijn omgeven, iets waar een goed ontworpen thema je bij helpt.

Een heel pakket aan kleine maatregelen dragen ook allemaal bij. Daaronder vallen bijvoorbeeld het gebruik van veilige https-verbindingen, mooie beschrijvende permalinks en een thema dat is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Wat resteert, is het meten van de bezoekers, zodat we zien of we resultaat boeken, en het optimaliseren van alle content.

Vergeet voordat je begint vooral niet om je site zichtbaar te maken voor zoekmachines. Dit doe je in het dashboard van je WordPress-site onder Instellingen / Lezen.

Google Analytics toevoegen aan WordPress-site

Het optimaliseren van je website voor zoekmachines doe je waarschijnlijk in de eerste plaats om meer bezoek te krijgen. Afhankelijk van je site kun je ook een ander doel hebben. Een webshop wil immers niet alleen mensen die komen kijken, maar ook dat ze wat kopen. Ze hopen, met andere woorden, op een goede conversie. Weten en dus meten hoe het ervoor staat, is altijd een belangrijke eerste stap.

Dat doe je bijvoorbeeld met Google Analytics, veruit de populairste tool voor bezoekersanalyses. We beginnen met het maken van een account. Je hebt een Google-account nodig. Zorg dat je daarmee bent ingelogd en ga naar google.com/analytics. Klik dan op Aanmelden om je Google Analytics-account te maken. Maak een zogeheten property aan waarmee je het bezoek op de site kunt vastleggen en meten. Heb je dat gedaan, dan krijg je een tracking-id met een trackingcode.

Het toevoegen van de trackingcode van Google Analytics aan je site kun je handmatig doen, maar met een plug-in is het gemakkelijker. Installeer bijvoorbeeld GA Google Analytics. Na het installeren en activeren hiervan ga je naar de instellingen van de plug-in. Onder Plugin Settings hoef je vervolgens alleen nog maar de tracking-id in te voeren. Als methode voor tracking kiezen we de nieuwe Global Site Tag. Bewaar de instellingen. Vanaf dit moment wordt je bezoek bijgehouden!

Rapporten bekijken

Nadat Google Analytics een tijdje heeft gedraaid, zijn er hopelijk al flink wat gegevens beschikbaar die je via diverse rapporten kunt inzien. Log in op het dashboard van Google Analytics. Via de menubalk aan de linkerkant vind je ze terug, verdeeld over meerdere rubrieken. In de rubriek Realtime zie je bijvoorbeeld wat er op dit moment op je site gebeurt. Ook je eigen bezoek zie je hier direct terug. Bij Doelgroep vind je algemene statistieken over bijvoorbeeld gebruikers, sessies en demografie.

Onder Acquisitie kun je bijvoorbeeld zien hoe de bezoekers op je site zijn gekomen, denk aan zoekopdrachten in Google of links via andere websites. Gedrag vertelt hoe bezoekers door je site bladeren en onder Conversies kun je meetbare doelen instellen. Zo kun je bijhouden hoe vaak bezoekers bijvoorbeeld een brochure aanvragen. Dit geeft nog maar een kleine indruk van de mogelijkheden, maar het is in ieder geval een begin!

Waar zoeken mensen op?

Zoekwoorden in zoekmachines als Google worden gebruikt om bijpassende websites te vinden. Het lijkt dan ook eenvoudig: gebruik de woorden waarop het vaakst wordt gezocht en pas ze op zo veel mogelijk plekken bij je bericht toe, zoals in de titel, omschrijvingen en onderschriften bij afbeeldingen. Dan zul je vanzelf beter scoren op dat zoekwoord. Tools als Keyword Surfer, een extensie voor je browser, kunnen je bij het zoeken in Google precies laten zien welke woorden het beste scoren of, met andere woorden, het hoogste zoekvolume hebben.

Maar dat is niet het hele verhaal. Google snapt tegenwoordig dat mensen met verschillende woorden vaak hetzelfde bedoelen en gooit ze op een hoop. Denk daarbij onder meer aan synoniemen, enkelvoud en meervoud. Pagina’s kunnen daardoor op honderden zoektermen ranken, waarmee het vinden van de juiste zoekwoorden lastiger is geworden.

Via de broncode van pagina’s van je eigen of concurrerende sites kun je onderzoeken wat voor informatie zoekmachines over de pagina kunnen achterhalen. Het is echter veel handiger om hiervoor de toolbar MozBar Free te gebruiken.

Met één druk op de knop zie je welke zoektermen op voor seo belangrijke plekken staan. Maar voordat je er daadwerkelijk mee aan de slag kunt, moet je een gratis account aanmaken.

Activeer je account nadat je je hebt aangemeld via de link die je per e-mail ontvangt en log in. Nu kun je bij pagina’s die je bezoekt via MozBar een analyse uitvoeren door op het icoontje met vergrootglas te klikken, links in de toolbar.

De beste manier om het te gebruiken is wellicht door concurrerende sites te bezoeken die goed scoren in zoekmachines. Let dan dus voornamelijk op de zoekwoorden op voor seo belangrijke posities. Je kunt trouwens ook zien of er op je eigen pagina’s nog iets ontbreekt.

Plug-in Yoast SEO gebruiken

Voor zoekmachineoptimalisatie met WordPress ontkom je tenslotte bijna niet aan het gebruik van een plug-in. Zonder zo’n uitbreiding is het bijvoorbeeld lastig om een metaomschrijving per bericht in te vullen, terwijl die wel belangrijk is. Vrijwel alle zoekmachines nemen deze namelijk rechtstreeks over in de zoekresultaten. Met een pakkende tekst kun je hier dus al direct het klikgedrag beïnvloeden.

Er zijn er meerdere plug-ins om uit te kiezen, maar meer dan één heb je zelden nodig. Goede voorbeelden zijn Yoast SEO, All in One SEO Pack en SEOPress. Ze hebben doorgaans een uitgebreidere betaalde versie. In deze masterclass gebruiken we de gratis versie van Yoast SEO, wat een van de beste plug-ins is voor zoekmachineoptimalisatie met WordPress.

De plug-in helpt je ook bij het schrijven van betere content, wat uiteindelijk vaak het verschil maakt. Na de installatie van Yoast SEO is het verstandig de initiële configuratie te doorlopen via een soort wizard waarin je details over je site invult en bijvoorbeeld adressen voor social media opgeeft.

Ben je een bericht aan het opstellen, dan zie je onderaan een sectie van Yoast SEO. Hier zie je bijvoorbeeld hoe het bericht er in de zoekresultaten uit komt te zien. Deze zogeheten snippet kun je bewerken en zodoende bijvoorbeeld een optimale metaomschrijving invullen. Verder wordt je bericht geanalyseerd en lees je af wat je nog moet doen of welke teksten je nog moet aanvullen voor betere scores.

Bespaar je overigens de moeite om een metatag voor trefwoorden te maken. Je kunt de optie wel aanzetten via de instellingen van Yoast SEO, maar het wordt door Google en andere zoekmachines al sinds jaar en dag genegeerd. De plug-in van Yoast zorgt er overigens ook voor dat er een canonical url in de code staat, hiermee wordt aangegeven wat de originele link is van het artikel. Dat is belangrijk als er meerdere links naar hetzelfde artikel kunnen bestaan.

Hopelijk helpen de tips in dit artikel je bij het beter ranken in zoekmachines. Want een succesvolle site is wel zo leuk, én kan heel lucratief zijn!

Android op Raspberry Pi installeren: Hoe en waarom

Drie grote tech-vraagstukken voor Joe Biden